DATAWAREHOUSE ALLO SPORTELLO

IL SOLE 24 ORE  –12 DICEMBRE 2001

 

E’ firmata Microsoft la soluzione di business intelligence di Cedacrinord

Datawarehouse allo sportello

Un self service di informazioni critiche, un supporto strategico alle decisioni aziendali delle banche: è un sistema di datawarehouse, interamente basato su piattaforma Microsoft, la nuova sfida nelle soluzioni di Business Intelligence lanciata da Cedacrinord, in collaborazione con Microsoft Consulting Services e ProClarity Italia.

Uno strumento modulare, che permette alle banche di accedere a informazioni diversificate rispetto ai diversi ruoli e funzioni degli utilizzatori (direzioni generali, uffici marketing, controllo di gestione, call center, movimentazione titoli e conti correnti) e alle varie necessità, con il risultato di avanzati servizi per l'analisi dei dati presenti nel sistema informativo.

 

Interfaccia Web. La gestione delle informazioni avviene utilizzando un'interfaccia Web che consente, in modo semplice e diretto, l'analisi tempestiva del proprio portafoglio clienti. Con Sql server 2000 di Microsoft il database diventa così un sito Web da interrogare con facilità ma soprattutto uno strumento strategico in grado di permettere all' analista di costruirsi tutti i suoi indicatori, utilizzando in tempo reale il contenuto del database.

 

La soluzione. Cinquecento gigabyte di database, una sperimentazione su dodici banche che nei prossimi sei mesi diventeranno una trentina e un sistema informativo bancario che movimenta complessivamente sette milioni di dati anagrafici di clienti, venti milioni di rapporti, 14 milioni di movimenti di titoli, 200 milioni di conti correnti: è questa la radiografia della nuova soluzione di Cedacrinord leader nel mercato dell’outsourcing, che serve oltre cento istituti di credito.

In un momento in cui cambIano gli scenari, la risposta alle nuove esigenze degli istituti di credito è quindi un sistema informativo di Business Intelligence per la banca multicanale:”Grazie ai nuovi servizi, pensiamo all'home banking, la banca ha perso il contatto diretto con il territorio e con il cliente - spiega Francesco Civardi. analista del progetto datawarehouse di Cedacrinord - per questo servono strumenti di analisi della clientela per capire il rischio, la penetrazione, la redditività e il commerciale. Il datawarehouse non è una prigione di dati ma un'architettura in grado di raccogliere le principali informazioni in modo puntuale e relazionandole tra loro”.

Creato con Windows 2000 Advanced server e Sql server 2000, il datawarehouse è strutturato in modo tale che i dati che provengono dai vari sistemi operazionali siano portati in apposite aree di raccolta, quindi trasformati in informazioni "reingegnerizzate" dopo verifiche d'integrità, normalizzazione e ristrutturazione e trasferite nei  database relazionali delle singole  banche.

“Tutte le operazioni  di estrazione, trasformazione e caricamento delle informazioni sono realizzate con i Data transformation service di Sql Server 2000: diventano strumenti grafici e programmabili -chiarisce Claudio Civetta, responsabile del progetto datawarehouse di Cedacrinord -Il processing delle strutture dati multidimensionali consente alle banche di accedere a dati aggiornati e di usarli immediatamente all'interno delle proprie procedure di business intelIigence, calibrando anche il livello di preaggregazione Questa è una grande sfida perché investiamo la tecnologia Microsoft sul dettaglio dell'informazione, grazie alla modellizzazione e all'aggiornamento della struttura informativa. E questo significa avanguardia tecnologica”.

 

Business Intelligence. Un nuovo modo di intendere la Business intelligence: tempestivo, completo e strutturato. “Il successo di una banca dipende anche dalla velocità con cui avverte quali tra i suoi servizi funzionano e quali no, intervenendo in   modo  rapido  per migliorarli  -   spiega

Nuove offerte multicanale nascono dall’analisi dei dati

Marco Agnoli, Industry business development manager di Microsoft Italia  Questa soluzione di datawarehouse è quindi l'esempio di come Microsoft si sia focalizzata anche sulla produzione di software per le imprese, con alte prestazioni ma costi ridotti e facilità di utilizzo e gestione; il risultato sono moli enormi di informazioni gestite in tempo reale, critiche, riservate, cedute da utenti diversi in modo semplice, diretto e con interfaccia davvero intuitiva. I vantaggi per le banche sono evidenti; risparmio in termini di training per i dipendenti, risparmio sul time to market visto che permette decisioni in tempo reale e software con costi di gestione bassi”.

 

Daniela Poli

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Aggiornamento dal sito Microsoft.com, Settembre 2003

Situation

Twenty-five years ago, five small and medium-sized Italian banks joined forces in the field of information technology. Together they formed Cedacri, which was originally intended to be a joint computing center. Since then, the Parma-based business has been given a greater degree of autonomy, enabling it not only to serve a wider market but to also grow through acquisitions. At the beginning of 2003, for example, Cedracri acquired two financial IT service providers – subsidiaries of the US company EDS.

Cedacri delivers a whole range of IT-related services for customers in the banking industry: from management and data analysis to full-scale software development. "We began with a hardware infrastructure consisting of our own network, mainframes and 'dumb' terminals," recalls Dr Francesco Civardi, Cedacri's specialist in the field of data warehousing, online analytical processing (OLAP) and data mining. "To this day we still use mainframes. But the Microsoft® Windows® platform is now the basis for work like remote support, data warehousing and software intended for our clients' management and financial departments." Virtually all Cedacri software is now provided using an "application service provider" model. The software and data are held on Cedacri's own central servers, with the client accessing them through the network. This enables the banks to make considerable savings on IT.

In 1999, Cedacri's clients asked whether more and deeper analyses could be produced based upon the information held by the banks about their clients. The banks' analysts needed powerful analysis tools to examine various issues, like the profitability of financial products, specific bank branches and their customers. It was also important that the connections between these aspects be revealed. Cedracri wanted to enable bank analysts to carry out in-depth analysis, to build comprehensive reports and to distribute business critical information to various management levels and all that in an easy-to-use environment. An additional request from the analysts was the ability to produce forecast scenarios and budgets for the next fiscal year via the use of easily ready parameters.

Solution

"The first step was to select the platform on which the analytical software would run," says Dr Francesco Civardi. "The choice was made for Microsoft Windows 2000 Advanced Server as the operating system, with [Microsoft] SQL Server™ Enterprise Edition and Microsoft Analysis Services. We then looked at two products for the analysing and reporting by the users: NovaView from Panorama Software and another analytic software package. We showed both to our customers. They eventually selected Panorama's NovaView." According to Dr Civardi, the factors influencing this choice were functionality, ease of use, performance and the scalability of the NovaView platform. "NovaView proved to be the product with the best and most flexible built-in analytic and reporting abilities. And – of particular importance for a bank – the 'bubble-up exceptions' function in NovaView that automatically uncovers hidden, yet critical information was more powerful than that offered by the other package."

"The way in which Panorama answered Cedacri's queries and wishes should also not be underestimated as a factor in our choice", says Dr Civardi. "We were given full access to Panorama's support team and were able to communicate directly with their software developers."

Panorama has been involved since the very beginning of the development of OLAP technologies and those used by Microsoft in many of its products. The OLAP technology is designed to rapidly find and analyse information, which may come from several sources, including databases. Analysis is virtually instantaneous. Microsoft SQL Analysis Services is an integral part of Panorama's software architecture. Other Microsoft products – such as Windows 2000 in various Server versions and the database server SQL Server – also occupy strategic positions within the Panorama NovaView platform architecture.

"Deploying the NovaView platform took hardly any time at all," says Dr Civardi. "It was just a matter of buying and installing it. I trained the first users myself in a day. More time went into the complex background work: preparing the 'cubes', or multidimensional data models. That took about a year. During the implementation, we benefited from the great working relationship between our project team, the highly capable staff at Microsoft and the Panorama support and development teams."

"We have 16 banks which are 'full-service' partners. For them we provide virtually all IT services, including the Panorama NovaView software. These are the intended users of NovaView and our analytical applications", says Dr. Civardi. "Of the 16, two are already using the financial applications produced by us. They use the NovaView software via Microsoft Terminal Server. I expect the other 14 banks to join the user goup within a year."

Benefits

The combination of Panorama NovaView BI platform with Microsoft software architecture and associated products has major advantages for Cedacri and its clients. "The analysts and financial staff have the capability to independently prepare and analyse a large number of reports," explains Dr Civardi. "The applications and cubes we produced have enabled them to easily draw up forecasts and budgets. They can also perform all sorts of analytics themselves. Via the Panorama Novaview BI Platform, analysts and other business users can also prepare all sorts of scenarios themselves. This direct access to information has changed the way they do their work and the speed in which they achieve results."

Cedacri continues to develop applications and cubes based upon Panorama technologies, Microsoft SQL Server Enterprise Edition and Microsoft Analysis Services. "We are now working on the development of a data mining/analysis application for our clients' marketing departments," says Dr Civardi. "This means that they will soon be able to segment customers based upon behavioural patterns when using credit cards."

For More Information

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